(Nota: Los contenidos están en orden cronológico. Algunos textos tienen vínculos para acceder a los textos y/o presentaciones).
Jimenez-Leal, W., Murray, S., Amaya, S., & Barbosa, S. (En revisión). Beyond good and bad: Varieties of moral judgment. https://doi.org/10.31234/osf.io/qb2uv
Gantiva, C., Jiménez-Leal, W., & Urriago-Rayo, J. (En revisión) Diseño Framing Messages to Deal with the COVID-19 Crisis: The Role of Loss/Gain Frames and Content.
Salcedo, J.C. Jiménez-Leal W (2019) So it’s pricier than before, but why? Price increase justifications influence risky decision making and emotional response. Frontiers in Psychology
Montealegre, A., & Jimenez-Leal, W. (2019). The role of trust in the social heuristics hypothesis. PloS one, 14(5), e0216329.
Barbosa-De-la-Torre, S., Jiménez-Leal, W., Caicedo-Mera, J. C., Martínez-Cotrina, J., & Aponte-Canencio, D. (2019). Categorización Emocional de las Imágenes del Sistema Internacional de Imágenes Afectivas en una Muestra Colombiana. Psykhe (Santiago), 28(1), 1–12.
Estévez-Mujica, C. P., Acero, A., Jiménez-Leal, W., & Garcia-Diaz, C. (2018). The Influence of Homophilous Interactions on Diversity Effects in Group Problem-Solving. Nonlinear dynamics, psychology, and life sciences, 22(1), 77-102.
Ordóñez Pinilla, C. & Jiménez-Leal, W. Watching the Watchmen – Why Vigilance Fails as a Cognitive Explanation of Honest and Dishonest Behavior (2020). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=id=3676754
Cortés, C. & Jiménez-Leal, W. (en preparación) A test of the stereotype content model: The Colombian case.
Castañeda Cyfuentes-Pantoja, J.S. & Jiménez-Leal, W. (Documento de trabajo) Causal magical explanations.
Gómez, D. & Jiménez-Leal, W. (en revisión) Metaphor content and the warmth/competence dimensions of stereotypes about women.
Soriano, T., Jiménez-Leal, W., & García Mejía, N. (en revisión). Lo hare más tarde: Relaciones entre procrastinación académica, uso de internet, autorregulación y autoeficacia
Jimenez-Leal, W., Gaviria, C., & Uribe, M. (2011). The role of reliability in causal belief updating. In Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (Vol. 33, No. 33).
Hernandez, D. C. R., & Leal, W. J. (2013). Percepción de riesgo y compras por internet: su relación con la personalidad y el tipo de producto. Suma psicológica, 20(2), 147-161.
Jiménez-Leal, W. (2013). Causal selection and counterfactual reasoning. Revista Colombiana de Psicología, 22(1), 179-197.
Jimenez-Leal, W., & Gaviria, C. (2013). Similarity, causality and argumentation. In Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (Vol. 35, No. 35).
Zenger, M., Finck, C., Zanon, C., Jimenez, W., Singer, S., & Hinz, A. (2013). Evaluation of the Latin American version of the Life orientation Test-Revised. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(3), 243-252.
Jiménez-Leal W, Gaviria C. (2014). El desarrollo y el aprendizaje del razonamiento causal: análisis de una tensión aparente.Universitas Psychologica. 13 (4), pp. 15-26. Disponible aquí.
Barbosa, S., Jimenez-Leal, W. (2014).Foreknowledgeand magnitude of the side-effect in the Knobe effect. (Documento de trabajo). Disponible aquí.
Gaviria, C, Jimenez-Leal, W. (2014). Coherence and argument structure: An empirical comparison between plausible reasoning and the Bayesian approach to argumentation. En Bello P., Guarini, M., McShane M. & Scassellati B. (Eds.) Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Cognitive Science Society. (pp. 2435-2440) . Austin, TX: Cognitive Science Society.
Guío, D. & Jiménez-Leal, W. (2014). Sinister bias for calling fouls in soccer: A replication with a university student sample. (basado Kranjec, Lehet, Bromberger & Chatterjee, 2010).
Lleras, M., Reali, F., Alviar, C., & Bermudez, M.P. (2014). The metaphors we speak with affect how we think about time and space. En Bello P., Guarini, M., McShane M. & Scassellati B. (Eds.)Proceedings of the 36th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1258-1264). Austin TX: Cognitive Science Society. Disponible aquí.
Reali, F., Arciniegas, C. (2014). Metaphorical framing influences how we think about emotions. In Bello P., Guarini, M., McShane M. & Scassellati B. (Eds.) Proceedings of the 36th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 2823-2829). Austin TX: Cognitive Science Society. Disponible aquí.
Ramírez, D., Jimenez-Leal, W. (2014). Percepción de riesgo y compras por internet: su relación con la personalidad y el tipo de producto. Suma Psicológica. 20 (1), pp. 147-167. Disponible aquí.
Jiménez-Leal, W., & Gaviria, C. (2014). The Development and Learning of Causal Reasoning: Analysis of an Apparent Tension. Universitas Psychologica, 13(4), 1603-1614.
Kocalevent, R. D., Finck, C., Jimenez-Leal, W., Sautier, L., & Hinz, A. (2014). Standardization of the Colombian version of the PHQ-4 in the general population. BMC psychiatry, 14(1), 205.
Han, J. H., Jimenez-Leal, W., & Sloman, S. (2014). Conditions for Backtracking with Counterfactual Conditionals. In Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society (Vol. 36, No. 36).
Saavedra, A.M., Figueroa Cahnspeyer, M. & Jiménez-Leal, W. (2014). Descifrando la transferencia de aprendizajes: interacción entre contextos formales y no formales, aprendizaje colaborativo y metacognición.
Ética de la virtud en el país del Sagrado Corazón: determinando virtudes y vicios en la población colombiana.
Barbosa. S., & Jiménez-Leal. W., (november 2015), It’s not right but it’s permitted. Differentiating morality and legality, Poster presented on the 36th Congress of the Society of Judgment and Decision Making, Chicago (Il), USA.
Barbosa, S., & Jiménez-Leal, W., (september 2015), No está bien pero es permitido. Diferenciando legalidad y moralidad. Paper presented on the IV Congreso Colombiano de Psicología – I Congreso Regional Latinoamericana de Psicología, Armenia, Colombia, September 2015.
Carlos. E. Cortés Gómez., William. Jiménez-Leal., María. A. Chía García., Angie. P. Valderrama Rojas & Sergio. Barbosa, (july 2014), How reference groups influence stereotype perception: The Colombian case, Paper presented on the 22th International Congress of Cross-Cultural Psychology, Reims, France.
Barbosa. S. & Jiménez-Leal. W., (july 2014), Foreknowledge and the magnitude of the side effect on the Knobe effect, Poster presented on the 14th annual meeting of the European Association for Social Psychology, Amsterdam, Netherlands.
Cuartas, J. (2016). ¿Desigualdad y pobreza como determinantes de la confianza generalizada? Análisis con datos panel. Desarrollo y Sociedad, 76: 91-122. Disponible aquí.
Reali, F., Jiménez-Leal, W., Maldonado-Carreño, C., Devine, A., & Szücs, D. (2016). Examining the link between math anxiety and math performance in Colombian students. Revista Colombiana de Psicología, 25(2), 369-379.
Cortés Gómez, C. E., Jimenez-Leal, W., & Finck, C. (2016). Effects of secularisation on the psychometric properties of the Post Critical Belief Scale. Mental Health, Religion & Culture, 19(8), 868-882.
Barbosa, S., & Jiménez-Leal, W. (2017). It’s not right but it’s permitted: Wording effects in moral judgement. Judgment and Decision Making, 12(3), 308.
Klein, R. A., Vianello, M., Hasselman, F., Adams, B. G., Adams Jr, R. B., Alper, S., … & Batra, R. (2018). Many Labs 2: Investigating variation in replicability across samples and settings. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(4), 443-490.
Montealegre, A., & Jimenez-Leal, W. (2019). The role of trust in the social heuristics hypothesis. PloS one, 14(5), e0216329.
Montealegre, A. & Jimenez-Leal, W. (2015, November). The Role of Trust in the Social Heuristic Hypothesis. Poster presented at the Annual Conference of the Society for Judgment and Decision Making, Chicago, IL. Disponible aquí
Montealegre, A. & Jimenez-Leal, W. (2015, September). The Role of Trust in the Social Heuristic Hypothesis. Talk at the Colombian Congress of Psychology and 1st Latin American Regional Conference of Psychology, Armenia, Colombia.
Barbosa, S. & Jiménez-Leal, W. (2014). An analysis of foreknowledge in the side-effect effect. For the General Meeting of the European Association of Social Psychology. Amsterdam, Netherlands.
Cortes, C., Jiménez-Leal, W., Chía Garcia, M., Valderrama, A. & Barbosa, S. (2014). How reference groups shape stereotype perceptions: The Colombian case. 22nd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology . Reims, Francia. Disponible aquí.
Gómez, D. & Jiménez-Leal, W. (2014). Metaphor content and the warmth/competence dimensions of stereotypes about women. For The Fifteenth Annual Meeting of Society for Personality and Social Psychology. Austin, TX.
Jiménez-Leal, W., Soriano, T., Carrillo, J., Cortés, C., García Mejía, N., Montes, D., Osorio, C., & Vasquez, C. (2013). Procrastinación académica, uso de internet, autorregulación y autoeficacia. Para El tercer encuentro Colombiano de Psicología con la asociación ASCOFAPSI. Bogotá, Colombia.
Jiménez-Leal, W., Finck, C.,& Cortés, C. (2014). Examining the pcbs properties with Colombian samples. For the World congress of Psycho-Oncology and Psychosocial Academy. Lisboa, Portugal.
Salcedo, C. & Jiménez-Leal, W. (2014). Risk aversion and emotional response in a bubble context. For the Meeting on the society for judgment and decision making.
Reali, F., Paris, JC., Rodriguez, D., Soriano, T. & Valderrama, A. (2013) How we think about depression: Metaphors matter. Paper (presentación oral). 12th International Cognitive Linguistic Conference (Edmonton, CA, Junio 2013). Disponible aquí.
Enlaces de interés
Universidad de los Andes | Vigilada MinEducación
Reconocimiento como Universidad: Decreto 1297 del 30 de mayo de 1964.
Reconocimiento personería jurídica: Resolución 28 del 23 de febrero de 1949 MinJusticia.
Universidad de los Andes
Vigilada MinEducación
Reconocimiento como Universidad: Decreto 1297 del 30 de mayo de 1964.
Reconocimiento personería jurídica: Resolución 28 del 23 de febrero de 1949 MinJusticia.