Ir a: Universidad de los Andes

  • Soy
    • Profesor
    • Estudiante
    • Egresado
  • Contacto
Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de los AndesFacultad de Ciencias Sociales de la Universidad de los Andes
  • Facultad
    • Presentación
      • Historia
      • Cifras de la Facultad
      • Gobierno académico y reglamentos
      • Fondo Beca Dora Röthlisberger
      • Programa Travesías
      • Internacionalización
    • Proyectos Académicos
      • Dirección de proyectos académicos
      • Año básico
      • Consejería
      • Prácticas significativas de docencia
      • Acompañamiento a la docencia
    • Departamentos y áreas académicas
      • Departamento de Antropología
      • Departamento de Ciencia Política
      • Departamento de Historia y Geografía
      • Departamento de Filosofía
      • Departamento de Lenguas y Cultura
      • Departamento de Psicología
      • Área de Sociología
    • Profesoras y profesores
    • Equipo
    • Estudiantes
      • Pregrado
      • Posgrado
    • Recursos, servicios e instalaciones
      • Laboratorios
      • Bibliotecas
      • Casa Espinosa
      • Agenda cultural
    • Comunicaciones
  • Programas y cursos
    • Pregrados
      • Antropología
      • Ciencia Política
      • Filosofía
      • Historia
      • Lenguas y Cultura
      • Psicología
      • Opciones académicas
    • Escuela de Posgrados
    • Cursos
      • Cursos de pregrado
      • Cursos de posgrado
      • Educación Continua
      • Mooc’s
  • Investigación y Extensión
    • La Vicedecanatura
    • Proyectos, grupos y semilleros
      • Proyectos de investigación
      • Grupos de investigación
      • Semilleros de investigación
    • Consultoría y servicios de extensión
      • Consultoría
      • Unidad de arqueología preventiva y de rescate
      • Educación Continua
      • Directorio de expertos
    • Convocatorias
      • Preguntas frecuentes
    • Centros de investigación e innovación
  • Publicaciones
    • Presentación
    • Libros
    • Revistas
    • Catálogo
    • Academia Institucional
    • Reglamentos y formatos
  • Novedades
    • Podcast
    • Eventos
    • Noticias
  • Contacto
  • Soy
    • Profesor
    • Estudiante
    • Egresado
Inicio → Programas y cursos → 
Curso de Pregrado, Cursos de Lenguas
Código: LENG-3120
Modalidad: Virtual
Duración: 16 semanas
Número de créditos: 3
Periodo: 2021-10

Black Voices, Black Identity

Curso de Pregrado, Cursos de Lenguas
Lenguas y Cultura
Prof Lenguas Beatriz Pena Dix
Beatriz Peña

Profesora Asociada

bpena@uniandes.edu.co
Ext.: 2536
Oficina: GB-506

Universal history estimates that approximately 20 million African slaves were brought to North, South America and the Caribbean as free goods and labor force for the development of emerging colonies between the 16th and the 19th centuries. Likewise, it is unofficially estimated that a similar figure perished during the bloody days of capture, transportation and forced labor in mines and plantations; the historical archive records infrahuman punishments that, generally, led to death and executions through lynching, hanging and burning. Slavery in America started in 1619, when a Dutch ship brought 20 African slaves ashore in the British colony of Jamestown, Virginia. After two centuries, the United States of America represented “The Peculiar Institution” with the highest percentage of slave trade and slave owning in the South.

However, slave resistance to pursue freedom and the construction of an own cultural and social identity has been particularly recorded in a series of artistic manifestations among which it is worth highlighting the narrative work, which has aimed to be the voice of those silenced by an hegemonic system. Black Voices, Black Identity in USA Narratives aims to examine the literary contributions made by slaves and African Americans to narrative as one of the strongest evidences of the appropriation of a voice and the conformation of an own identity within the North American culture. With a corpus of narrative texts (e.g, letters, diaries, autobiographies, essays, novels) ranging from slavery, Civil War, post war or Reconstruction, the period of struggle for Civil Rights, up to the consolidation of an own “centered” (vs. peripheral) space and a sense of social belonging, this course intends to analyze common features of these emerging voices and the mechanisms through which they claimed their identity position and consolidated their citizenship in a social system that excluded them from the pre-established social design.

Black Voices, Black Identity in USA Narratives is a 16-week English language seminar aiming at improving and consolidating intermediate high and/or advanced (B2-C1) English language communicative skills. Besides full content analysis of African American literature (selected materials), the course pursues the principles of Extensive Reading (ER) and the Reading Approach. When learners read extensively, they read easily and enjoy texts to build their reading speed and fluency. Students train their reading skills to their maximum, by actually developing in-depth understanding rather than only examining texts by studying the vocabulary, grammar and phrases. Also, ER builds vocabulary-in-use, since they meet thousands of words and lexical patterns that are not taught in textbooks. It allows the learner to develop an awareness of collocations (common word partnerships) and thousands of lexical phrases. ER also provides opportunities to see grammar in context, so learners can deepen their understanding of how grammar is really used. In Black Voices, Black Identity in USA Narratives, reading becomes important because it is an active skill which involves inferencing, guessing, predicting etc. By reading, students will know about culture and diversity through cross cultural, intercultural understanding. In the framework of a reading approach, ER helps learners build confidence and motivation which makes the learner a more effective user of language.

Portada-Facultad
Caribbean Popular and Creative Culture
Código: N/A
Cursos de verano
en
Lenguas y Cultura

Por: Sonjah Stanley Niaah, Senior Lecturer, Institute of Caribbean Studies of the University of the West Indies at Mona, Jamaica

Portugués 4
Portugués 4
Código: LENG-1704
Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Staff

Texturas3
Introducción al análisis del discurso
Código: LENG-2596
Curso de Pregrado
en
Lenguas y Cultura

Por: Sonia Hernández Rodríguez

Refugiados Migraciones
Refugiados, desplazados y expulsados: a merced de las instituciones (Seminario avanzado estudios culturales)
Código: LENG-2589
Curso de Pregrado
en
Lenguas y Cultura

Por: Juan Ricardo Aparicio

Portugués 5
Portugués 5
Código: LENG-2711
Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Staff

Texturas3
Introducción a la traducción aplicada
Código: LENG-1890
Curso de Pregrado, Cursos de Libre Elección (CLE)
en
Lenguas y Cultura

Por: Jaimie Brzezinski Serrano

Texturas3
Sprechen und schreiben 1
Código: LENG-2318
Curso de Pregrado, Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Cindy Enciso Herrera

Texturas3
Expression orale 2
Código: LENG-1237
Curso de Pregrado, Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Antonin Jules Guyot

Alemania
Alemán 6
Código: LENG-2312
Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Staff

Francés 5
Francés 5
Código: LENG-2211
Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Staff

Texturas3
Théorie et pratique traduction
Código: LENG-3282
Curso de Pregrado, Cursos de Lenguas
en
Lenguas y Cultura

Por: Zaide Figueredo Acosta

Photo by Iñaki del Olmo on Unsplash
¿Cómo se conoce en las Ciencias Sociales?
Código: CISO-1405
Año Básico, Curso de Opción, Curso de Pregrado
en
Antropología, Ciencia Política, Filosofía, Historia y Geografía, Lenguas y Cultura, Psicología, Sociología

Por: Matthieu de Castelbajac

Cursos relacionados

Enlaces de interés

Publicaciones
Doble titulación
Proyectos Académicos
Semilleros de Investigación
  • donaciones Donaciones
  • repositorio Repositorio
  • egresados Egresados
  • eventos Eventos
Universidad de los Andes
Facultad de Ciencias Sociales

Carrera 1 No. 18A-12 – piso 6, Bloque G -GB
Bogotá, Colombia
Código postal: 111711
Tel.: +(571) 332 45 05 | +(571) 339 49 49 Ext.: 2500 
Fax +571 3324508

  • Emergencias: extensión 0000
  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Convivencia y transparencia
  • Preguntas frecuentes
  • Bienestar
  • Derechos pecuniarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Transparencia y acceso a información pública
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales
  • Apoyo financiero
  • Biblioteca
  • Centro deportivo
  • Coffee Time
  • Sala Rosetta
Redes Sociales
Facebook-f
Twitter
Instagram
Linkedin-in
Youtube
Whatsapp

Universidad de los Andes
Vigilada MinEducación
Reconocimiento como Universidad:
Decreto 1297 del 30 de mayo de 1964.
Reconocimiento personería jurídica:
Resolución 28 del 23 de febrero de 1949 MinJusticia.

Universidad de los Andes
Facultad de Ciencias Sociales

Carrera 1 No. 18A-12 – piso 6, Bloque G -GB
Bogotá, Colombia
Código postal: 111711
Tel.: +(571) 332 45 05 | +(571) 339 49 49 Ext.: 2500 
Fax +571 3324508

Redes Sociales
Facebook-f
Twitter
Instagram
Linkedin-in
Youtube
Whatsapp
Enlaces de interés
  • Emergencias: extensión 0000
  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Convivencia y transparencia
  • Preguntas frecuentes
  • Bienestar
  • Derechos pecuniarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Transparencia y acceso a información pública
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales
  • Apoyo financiero
  • Biblioteca
  • Centro deportivo
  • Coffee Time
  • Sala Rosetta

Universidad de los Andes
Vigilada MinEducación
Reconocimiento como Universidad: Decreto 1297 del 30 de mayo de 1964.
Reconocimiento personería jurídica: Resolución 28 del 23 de febrero de 1949 MinJusticia.

Desarrollado por PIXELPRO